pátek 13. února 2009

Gameboy Micro

Tak jsem neodolal a po několika měsících uvažování jsem se přece jen nakonec rozhodl pořídit si na Ebay tento krásný handheld. Gameboy Micro. Zatím poslední inkarnace této slavné značky od Nintenda. Jedná se o poslední facelit fenomenálně úspěšného Gameboy Advance. Slůvko "Advance" však už z oficiálního názvu zmizelo.



Je to zajímavý handheld. Vznikl asi jako snaha ještě na poslední chvíli vytřískat z veleúspěšné značky nějaké ty dolary. Na trh byl totiž uveden až v době, kdy se Nintendo už plně věnovalo propagování následovníka - Nintenda DS. Zřejmě i to stálo za tím, že Micro už byl prehlížený handheld a nad jeho přece jen slabým výkonem (v porovnání s PSP ale i s DS) už všichni ohrnovali nos. Micro se začalo prodávat někdy před třemi lety a asi hned po roce zkončila jeho produkce. Dneska je už nemožné koupit nový kus v kamenném obchodě. Něco se ještě dá sehnat z výprodejů na internetu, ale většina se prodává jako použitá nebo starší (ale zabalená) na aukcích a v inzerátech.

Micro mě zaujalo několika vlastnostmi, které ho činí doteď jedinečným handheldem a troufám si říct, že má stále co nabídnou a v některých parametrech je zatíím nepřekonané.

Tak především je Micro asi nejmenším přenosným herním zařízením, které je k mání! S dostatečnou skladbou her, podotýkám. Svými rozměry se báječně vleze do každé kapsy. Je skladné, je lehké a hraní je díky cartridge rychle k dispozici. Je též relativně velmi odolné. Sice se přední kryt snadno poškrábe, ale skutečný displej se skrývá až pod ním a navíc je kryt snadno vyměnitelný. Hráč se tak nemusí stresovat z poškrábání a v klidu Micro nosit i v umolousané kapse. Jen ten kryt si pak musí čas od času vyměnit.

Na Micro je k dispozici knihovna obrovského množství her. Vždyť je to GBA! Hry jsou všech možných žánrů a vzhledem ke své velikosti a k hardwareovým schopnostem GBA jsou to mnohdy překrásné hry. Kam se na ně hrabou stávájící hry na mobilech! I když mělo GBA na dnešní poměry velmi malé rozlišení displeje (jen 192 sloupců) vypadá obraz na Micru skvěle, což je dáno jednak tím, že Micro má ze všech verzí GBA nejkvalitnější podsvícení a jednak tím, že displej je velmi malý.

Vhledově se Micro náramně povedlo a osobně si myslím, že je to nejkrásnější handheld vůbec. Sony PSP i Nintendo DS vedle Micra vypadaji jako neskladné cihly. Micro je jako šperk. Každý si může vybrat barvu, která mu nejvíc sedí. Vyráběly se varianty: stříbrná, černá, modrá, zelená, růžová a speciální edice (například jako Famicom ovladač, nebo červená Mother3 edice a podobně). Navíc si díky výměnným krytům můžete "namíchat" různé barevné kombinace.

No a teď k nevýhodám tohoto systému.

No, není jich mnoho. Nedostatky jsou z mého pohledu spíše důsledkem toho, že se Micro už nevyrábí, Nintendo ho už nepropaguje a že trh záhy ovládlo Nintendo DS, které je navíc s GBA kompatibilní.
Důsledkem toho je třeba velmi těžké sehnat výměnné přední kryty. Nintendo je v Evropě nikdy oficiálně neprodávalo a neoficiální výrobci je přestali vyrábět. A skladové zásoby jsou zřejmě už taky vyprodané. Nakonec jsem musel objednat dva kryty přímo z on-line obchodu amerického Nintenda. Kryty jsem si musel nechat poslat přez prostředníka. Cena byla.... strašná. Cenu dvou krytů tak poštovné ztrojnásobilo!

Dalším problémem je sehnat pro Micro flash-kartu. Já vím, že ceny GBA her jsou teď nízké, ale není nad ten komfort moci si na flash-kartu nahrát svoji vlastní sbírku nejoblíbenějších her a ty pak postupně dle chuti hrát. Hodně zajímavých her se totiž shání už dost těžko a nebo se na ně musí dlouho čekat (než se objeví na aukci, nebo než přijdou poštou).
Ovšem koupit flash-kartu, která by byla dobrá a hodila se pro GBA je dnes už docela problém. Tím spíš, když za to člověk nechce moc utrácet.

Bedlivým zkoumáním internetu jsem došel k těmto poznatkům:

1. Flash-karty z vrcholné éry GBA se už nedají v obchodech koupit. Ani v aukcích a inzerátech se nevyskytují. A když ano, tak velmi velmi sporadicky a je v podstatě nutné je bedlivě "lovit" dlouhé měsíce.

2. Na internetu se dají sehnat jen tyto tři smysluplné karty (tedy karty se solidní podporou a spolehlivostí): Supercard, EZ-Flash IV a M3 Perfect.

3. Na internetu se vyskytují i novější karty, které jsou stále v produkci. Ty však jsou už určeny pro DS (nebo DS Lite) a pro GBA se nehodí.

4. Nejlepší z dostupných karet je M3 Perfect ale je velmí (VELMI) drahá. Cenu pod 72 dolarů se mi nepodařilo najít. S poštovným pak cena vychází přez 100 dolarů! Navíc pro Micro je vhodná jen varianta M3 Mini SD Perfect (kvůli velikosti cartridge, aby karta nepřečuhovala).

5. Solidní karta s dobrou spolehlivostí, kompatibilitou, cenou a dostupností je už asi jen EZ-Flash IV.

Nakonec jsem si z Dealextreme objednal tu EZ-Flash IV. Je za solidní cenu a její kompatibilita je údajně stoprocentní. Bohužel i tak se její cena blíží k pořizovací cené mého Micra.

Další pihou na kráse mého Micra je fakt, že jsem za co možná nejmenší peníz pořídil jen růžovou verzi. Ne že by růžová byla nějak škaredá, ale více se mi líbí stříbrná verze. Bohužel asi i ostatním zájemcům, protože cena stříbrných na anglickém Ebay neklesla pod 45 liber. S poštovným by pak mrňous vyšel hodně přez 1500 korun. A to jsem už nechtěl. Takhle mě moje růžové Micro vyšlo i s poštovným na 1100,-. Bohužel bez nabíječky, ale zato s pytlíkem, poutkem, nabíječkou do auta a ochrannou fólií - všechno mimochodem úplně nanic. Naštěstí už mám objednaný k nabíjení USB káblík, který bych si koupil tak jako tak.



Nevadí. Růžová je taky hezká. Horší ale je, že prodejce poněkud zalhal a neuvedl, že přední kryt má jeden velmi nehezký škrábanec, který je tak hluboký, že láme světlo a jde tedy při hraní vidět. Když jsem mu o tom napsal, hájil se tím, že v inzerátu uvedl "minor scratches which do not affect gameplay". No, mám na to jiný názor.
Ale čert s tím. Snad mi přijdou ty nové přední kryty z ameriky.

Jak jde vidět, tak k původní ceně se mi postupně nabalily další výdaje, takže se celková cena vyšplhala ke dvěma a půl tisícům. Ovšem mnoho z těchto výdajů bych měl i kdybych koupil Micro v jiné barevné variantě, s jinou výbavou a v jiné kvalitě.
Takhle by mi nakonec měly poštou přijít tyto věci, které bych si stejně objednal tak jako tak:

- EZ-Flash IV s 1GB MicroSD paměťovkou
- Hezké malé kožené pouzdro
- USB nabíjecí kabel
- Dva náhradní výměnné přední kryty (stříbrný a černý)

Kdybych Micro koupil v jiné (ale dražší) aukci s lepší výbavou, tak bych možná nemusel kupovat ten nabíjecí káblík a pouzdro. Ty mně ale dohromady stály "jen" tři stovky.

P.S.: Tady je video, kde jde vidět vybalování stejného růžového Micra.

P.P.S.: V mnoha aukcích se s Micrem prodávají i hry. Ty ale z mého pohledu jen zbytečně zvyšují cenu. Tím spíše, že jsou to mnohdy hry o pochybné kvalitě.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Zdravim vim ze uz sem asi nechodis ale chci se zeptat mas take problem s Ez-Flas IV s loadem a savem her??zacnu hrat jednu hru,dejme tomu treba pokemony,sevanu vypnu,zacnu hrat jinou a pokemoni se mi smazou =( nevio co s tim diky za pomoc