sobota 22. prosince 2012

Konzole v roce 2013

Nová generace konzolí je za dveřmi. Asi. Spekulace kolují po internetu už více než rok a Microsoft a Sony jako obvykle jakékoliv spekulace o nových konzolich odmítají komentovat. Není se co divit, neboť jak historie ukazuje, to nejhorší co můžete udělat, je oznámit nový model, i když je vaším úkolem ještě prodávat ten existující. Sega by mohla vyprávět s jejich Sega CD/32X a Saturnem.

Nintendo už prý s novou generací začalo. Na trh uvedlo WiiU. Ale jak už je teď u Nintenda zvykem, tato společnost dala novou konzolí opět jasné najevo, že si jede po vlastních kolejích a nějaký hardwarový souboj je jim zcela ukradený. Poučili se. Nintendo64 a Gamecube byly jejich pokusy soupeřit po technické stránce a pokaždé s konkurenci prohráli. WiiU je tedy třeba vnímat jednoduše jako novou hračku od Nintenda a nikoliv jako světlonoše nádherných technických zítřků. Podpora třetích stran jim bude již tradičně víceméně ukradená, protože ruku na srdce: Hráč si kupuje Nintendo protože na něm chce hrát Nintendo hry. Proklamace japonského vedení o úžasné podpoře ze stran EA, Ubisoftu a Activisionu vypadaly sice hezky, ale podle mého šlo jen o formální gesto, protože konzole musí něčím zpočátku zaujmout. Ale to jen do chvíle než se na ní objeví Mario, Zelda, Samus Aran, zvířátka z Animal Crossing, sportující panáčci s velkou hlavou a další početná Nintendo havěť. V pořádku. Celý svět se na tyhle hry těší. Tím spíš, že budou poprvé v HD. Tohle bude trvat ještě tak rok, maximálně dva, venku už asi budou nové mašinky od Microsoftu a Sony a dělat hry pro Nintendo se vyplatí jen dvěma typům vydavatelů:

  1. Těm, kteří mají tak velkou a silnou značku, že si jsou jisti, že pár set tisíc kousků té hry prodají i v pozměněné grafice na (relativně) starém WiiU železe.
  2. Ti, kteří nají v rukou slabou značku a nemají finance potřebné k pozvednutí do první ligy a tak budou rádi, že WiiU je platforma, kde se ještě dá prodat něco ve starém kabátku (a udělané v Unreal 3).
Ale jak to bude s těmi skutečně novými konzolemi?

Je veřejným tajemstvím, že Microsoft i Sony už před rokem začali rozesílat devkity některým vydavatelům a jejich vývojářským týmům. U nás má devkit k dispozici 2kCzech. Takže nové konzole určitě budou. Ale jaké? V médiích se stále přetřásá, jak konzolové hraní upadá. Jak se rok od roku snižuje chuť zákazníků platit za konzolové hry. Jak je mohutně na vzestupu hraní na mobilech a tabletech. A taky hraní na PC. Tedy vlastně na Steamu. Jak se s tímhle můžou nové konzole vyrovnat? Bude dostatek lidí stále ochotno zaplatit 300 až 400 dolarů (nebo i víc?) za hardware a pak minimálně 50 dolarů za každou hru?

Myslím, že Microsoft i Sony si uvědomují, že ne. Tedy ano i ne. Určitá část hráčů bude stále ochotna tyto ceny platit. Koneckonců se to v poslední době opět ukázalo na prodejnosti Black Ops 2 a Hálo 4. Nepochybuji, že Grand Theft Auto 5 bude příští rok obrovský úspěch. A připravované (zřejmě poslední hry) od Sony pro PS3 budou asi taky velmi dobrým prodejním artiklem. Jenomže výrobce a majitel platformy, aby zaplatil obrovské náklady na vývoj, podporu a výrobu, musí myslet ve větších měřítcích. Potřebuje prodávat desítky miliónů zařízení a stovky miliónů her. A obávám se, že tak velká poptávka by v současnosti při obrovské konkurenci "free" platforem už nebyla výrobcům k dispozici.

Samozřejmě nemám k dispozici žádné výsledky průzkumu trhu. Žádné zkoumání nálad potencionálních zákazníků. Mám jen výsledky vlastního pozorování ve svém okolí. V herním studiu, ve kterém pracují, je potencionálně Microsoftu a Sony k dispozici asi tak na třicet zákazníků. Diskuze o nových konzolich je však nechávají chladnými. Vydání WiiU tady zaregistroval jen jediný zaměstnanec (fanda, který si konzoli hned i koupil) a dokonce je víceméně nechávají chladnými i nové hry. Rozhodně se zde nestrhávají vášnivé diskuze o vzrušující budoucnosti AAA her. Místo toho se tady hraje na iPadech, iPhonech a Androidech. Nechci být naivní a myslet si, že by situace měla být lepší mezi normální populací, která má k hrám ještě dál než zaměstnanci, kteří se na jejich tvorbě přímo podílejí.

Co s tím ale Microsoft a Sony mohou udělat? Podle mého jsou tak trochu mezi dvěma mlýnskými kameny. Trh je nejistý, množství potencionálních zákazníků se smrskává, ale ti vášniví hráči - a to jsou ti, kteří pak strhávají ostatní a tvoří veřejný názor - očekávají od nových konzoli velký technologický pokrok. A ten není zadarmo. Poskládat relativně výkonné železo z dostupných součástí dnes sice umí každá továrnička v Číně, ale je zde několik velmi náročných kritérií, které musí výrobce splnit:

  1. Musí to být elegantní a relativně malé, aby si to lidi byli ochotni postavit do obýváku.
  2. Musí to málo topit, aby se to mohlo málo chladit, a tak to mohlo splňovat bod 1.
  3. Musí to být výkonné. Ale výkon vytváří teplo a při tom se musí splnit bod 2.
  4. Musí to být nositelem "marketing story". Prostě to k prodeji musí mít legendu, kvůli které masy zahoří a zatouží to mít.
  5. Musí to mít "value". Zákazník musí mít pocit, že utracené peníze jsou utracené smysluplně za něco s trvalou hodnotou. A tedy jsme zpět u bodů 3 a 4, které tu hodnotu musejí vytvořit.
  6. Musí to být levné bez ohledu na bod 5. Vlastně čím levnější by to bylo a čím lepší "value" by se tomu vymyslela tím lépe pro výrobce. Bohužel body 2 a 3 to výrobci kazí.
  7. Musí to mít "content". A to je asi největší obtíž, protože Číňan sice vyrobí hardware ale už ne software (alespoň zatím). A jak nám nedávný příklad Sony a jejich PSVita ukázal -- krásný hardware s potenciálem bez spotřebitelsky zajímavého softwaru rovná se velmi špatné prodeje.
  8. "Content" musí být relativně levný a snadno dostupný. V době AppStore a GooglePlay už masy neoslovíte hrami za padesát dolarů v prefabrikovaných krabičkách. Jak chcete někomu vysvětlit, že se s vaší hrou bude cítit padesátkrát více zabaven než se staženou hrou za dolar?
Myslím si, že body 4 a 7 jsou asi tím největším problémem, se kterým se musejí (nebo budou muset) oba výrobci popasovat. Navíc "marketing story" a "content" spolu úzce souvisí. Potencionálního zákazníka je třeba nalákat na určitý příslib -- vidinu něčeho velkého, zábavného a neodolatelného. Ačkoliv historie několikrát ukázala, že je toho možno dosáhnout i pouhým demonstrováním potenciálu nového hardware, z dlouhodobého hlediska je platforma úspěšná jen svými hrami. Nebo v dnešní době spíše tím vším, co se obvykle nazývá interaktivním obsahem.

Čím tedy bude chtít Microsoft a Sony zaujmout veřejnost? Čím se pokusí pobavit? Může to být podobně jako před sedmi roky, kdy stačilo předvést hardware s dostatečným výkonem, HD grafikou a internetovým připojením? Samozřejmě těch vylepšení bylo víc (bezdrátové ovladače, hard-disk, čtení blu-ray, stahování her přes internet, on-line multiplayer, achievements/trophies, komunitni funkce, ...), ale z pohledu samotného hraní se toho, ruku na srdce, od předchozí generace zas tak moc nezměnilo. Hráč přišel k televizi, zapnul přijímač, zapnul konzoli, vzal ovladač podobný tomu, na který byl zvyklý na Gamecube nebo PS2, zapadl do křesla a hrál hry s obdobnými pravidly, na které už byl po dlouhá léta zvyklý. Ale může něco takového znovu zaujmout? Nintendo se svým Wii na tuto tradici nechtělo navázat. Jejich marketing story bylo založeno na zcela novém zážitku ze zcela nového způsobu hraní a slavili fenomenální úspěch. Proto Microsoft i Sony už po několik let horečnatě přemýšlejí, jak napodobit úspěch Nintenda. Kinect a PSMove byly první plody.

Nepochybuji o tom, že s novým Xboxem se objeví i nová verze Kinectu. Pravda, nebude to nic třeskutě originálního, ale je to alespoň Něco, co má potenciál být nositelem reklamního sdělení -- poskakující šťastně vypadají děti a jejich rodiče budou dobře vypadat na reklamních spotech a plakátech. Tohle se Microsoftu už jednou vyplatilo a je to solidní sázka na jistotu. Dále jsem přesvědčen, že nová konzole bude v nějaké formě obsahovat tablet. Jednak je to evidentní trend dneška, kdy lidé raději používají intimnější dotykovou obrazovku na svém klíně než velkou televizi v obýváku, ale hlavně je to pro Microsoft zcela logická strategie, jak podsunout lidem k užívání jejich Surface tablet respektive jejich Windows 8. Xbox byl pro Microsoft vždy trojským koněm jak se dostat do obýváku amerických domácností. Když se to nepovedlo frontálními útoky s PC vybavenými Windows 95/NT/2000/XP, tak to šlo rafinovaněji s prvním Xboxem. A dokonáno bylo s třistašedesátkou. Bohužel trendy se mění a úspěch tabletu ukazuje, že idea počítače stojícího někde vedle obrovské televize možná není cestou budoucnosti. Microsoft se ale rychle dokáže adaptovat. Bude to sice zase zavánět kopirováním Nintenda, ale co na tom bude za rok dva záležet? Že asi budeme hrát nové hry na nějakém tabletu nasvědčuje i informace, že Microsoft pracuje i na jednodušší verzi nové konzole určené pro "casual" hráče. Co je dnes více "casual" než ťapkání na skleněnou obrazovku tabletu?

Možná je to můj špatný odhad, ale myslím si, že Sony se pokusí u své nové konzole opět zaujmout technickými parametry. Bude to samozřejmě výrazně střízlivější než v případě úletu s Cell procesorem u PS3 -- takovou megalomanskou šílenost si naštěstí Sony už nemůže dovolit. Ale i tak budou Powerpoint prezentace plné příslibů revoluce, realističnosti, mamutího výkonu a multiprocesingu. Proč si to myslím? Protože Sony vždy bylo, je a bude hlavně výrobcem elektronických zařízení pro domácnosti. Celá jejich marketingová strategie je založena na vnuknutí myšlenky, že se Sony máte doma to špičkové, co se v daně oblasti vyskytuje. Že to třeba tak úplně v mnoha oblastech už neplatí teď ponechme stranou. Marketing a pravda jsou zcela odlišné veličiny.

V přívalu technických superlativ však i Sony nezapomene zdůraznit důležitost své PSN služby. Možná se dočkáme i nějakého zavedení nedávno odkoupené služby Gaikai do praxe. Což ovšem poněkud popírá důležitost prezentovaného hardware, takže to asi nebude příliš akcentováno. Gaikai si možná Sony schovává pro své televizory nebo mobily.

A aby šla Sony s dobou a mohla si odškrtnou položku "inovace", tak své představení završí povinnou prezentací nového jednoduššího ovládání her. Buď nějakou evoluci PSMove nebo integraci s tabletem, mobilem nebo PSVita -- prostě nějaké to "ťapkání" po obrazovce, jenž je tak oblíbené u casual her.

I když pro mne osobně stávající generační válku konzolí vyhrál Microsoft s XBOX 360 (kdo by to čekal, že relativní nováček s jejich druhou konzolí stanoví tolik trendů a porazí Playstation?), do budoucna víc očekávám od Sony. Microsoft už několik posledních let jasně ukazuje, že je zejména softwarovou společností, která se snaží přeměnit své produkty na služby a z herní konzole systematicky dělá televizní přehrávač. Z povinnosti sice bude jejich nový box technický aktualizován, ale obávám se, že ještě víc u něho bude kladen důraz na schopnost přehrávat placené filmové a televizní kanály, on-line kupování interaktivního obsahu a internetová konektivita. Ne že by Sony nemělo něco obdobného, ale už dvě generační bitvy jasně vyhrálo prostě jen tím, že měli lepší hardware, se kterým přišli dostatečně včas. Stávající generaci prohráli, protože jejich konzole nebyla dostatečně lepší než konkurence a při tom přišla o rok později. Takovou chybu, zdá se, Sony už udělat nechce.

Na herní rok 2013 se velmi těším. Novinky prostě visí ve vzduchu a upřímně: Neumím si představit, že by Microsoft a Sony téměř současně nepředstavili novou generaci. A jako třešnička na dortu je tady stále i velmi silný jarní lineup her: Devil May Cry, Gears of War: Judgement, God of War: Ascension, Last of Us, Beyond a hlavně Grand Theft Auto 5. Myslím, že to bude velmi krásné rozloučení s fantastickou sedmou generací konzolí.

Žádné komentáře: